Koninklijk Mannenkoor Gruno Groningen

Lid van het Koninklijk Nederlands Zangersverbond - Vereniging Noord-Oost

29-01-2017                                                                                                                 Rudolf de Jonge.

Beste Grunozangers.

Ik heb gisteren 29 januari genoten van ons goede zingen in de Heleprkerk.                   ook door mij uitgenodigde bezoekers vonden het een mooi concert en waren over het algemeen vol lof. Niet alleen was ons optreden een succes, maar dat gold ook voor de organisatie en de samenstelling van het concert. De afwisseling van het koor met een kleinere ensembles was een ware vondst. Met muziek van Schubert kunnen we nog wel even vooruit, want hij heeft nog twee cycli gecomponeerd, te weten: "Die Schoenen Müllerin"en "Schwanengesang". Dus op naar het volgende concert.                                                                                                                                       Dan wat de Ensembles betreft: we zouden die aanpak bij een volgend concert kunnen uitbreiden door bijvoorbeeld Negro Spitituals te laten vertoken of voor andere genres muziek van de Bach-vertolking door Swingle Singersuit Amerika of muziek van Bach Boys. Een optreden krijgt daarmee een veelkleurig karakter. Dat vereist dan wel een heel andere organisatie en voorbereiding van de repetities. Het is weer eens wat anders en zet mensen weer aan het denken en doorbreekt de huidige sleur. Mijn indruk is voorts dat de grote koren hen beste tijd hebben gehad en dat het tijd wordt de bakens te verzetten. Dus start de discussie en bestuur en muziekcommissie.

Rudolf de Jonge.